Rolą Komitetu Monitorującego jest partnerskie wsparcie Instytucji Zarządzającej w procesie wdrażania Funduszy Europejskich dla Podlaskiego 2021-2027 oraz przegląd wszystkich kwestii mających wpływ na postępy w osiąganiu celów programu.
Komitet został ustanowiony przez Instytucję Zarządzającą m.in. w oparciu o rozporządzenie, ustawę, wytyczne i uchwałę.
Skład Komitetu został określony z zapewnieniem realizacji zasady Partnerstwa, poprzez zagwarantowanie reprezentatywności poszczególnych środowisk oraz zrównoważonego udziału różnych stron i grup partnerów. Partnerstwo obejmuje udział następujących partnerów:
- władze regionalne, lokalne i miejskie oraz inne instytucje publiczne;
- partnerów gospodarczych i społecznych;
- właściwe podmioty reprezentujące społeczeństwo obywatelskie, takie jak partnerzy działający na rzecz środowiska, organizacje pozarządowe, oraz podmioty odpowiedzialne za promowanie włączenia społecznego, praw podstawowych, praw osób z niepełnosprawnościami, równouprawnienia płci i niedyskryminacji;
- organizacje badawcze i uniwersytety.
Ponadto w pracach Komitetu Monitorującego mogą uczestniczyć przedstawiciele innych instytucji, w tym europejskich, a także osoby zaproszone przez przewodniczącego KM.
Komitet przede wszystkim dokonuje przeglądu wdrażania programu i postępów poczynionych na drodze do osiągnięcia jego celów, a także bada wszelkie inne kwestie, które wpływają na wykonanie programu. Do jego zadań należy m.in.:
- zatwierdzanie: metodyki i kryteriów wyboru projektów, końcowego sprawozdania z wdrażania programu, planu ewaluacji programu i jego zmian, propozycji IZ dotyczących zmian programu;
- analizowanie: postępów w realizacji programu oraz w osiąganiu jego celów pośrednich i końcowych; wszystkich kwestii wpływających na wykonanie programu oraz środków podjętych w celu zaradzenia tym kwestiom; wkładu programu w sprostanie wyzwaniom określonym w zaleceniach dla Rzeczypospolitej Polskiej; elementów oceny ex ante, postępu dokonanego w przeprowadzaniu ewaluacji, syntez, ich wyników i wszelkich działaniach następczych podjętych na ich podstawie; realizacji działań w zakresie komunikacji i widoczności; w stosownych przypadkach postępów w realizacji projektów o znaczeniu strategicznym; spełnienie warunków podstawowych i ich stosowanie przez cały okres programowania; w stosownych przypadkach postępów w budowaniu zdolności administracyjnej instytucji publicznych, partnerów i beneficjentów; w stosownych przypadkach wkładu programu w realizację Programu InvestEU zgodnie z art. 14 rozporządzenia ogólnego lub na rzecz zasobów przesuniętych zgodnie z art. 26 rozporządzenia ogólnego;
- analizowanie zbiorczych informacji przygotowanych przez IZ o zgłoszeniach dotyczących niezgodności projektów lub działań instytucji lub beneficjentów z Kartą praw podstawowych UE lub Konwencją ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Stanowi to element wykonania obowiązku dotyczącego skutecznego stosowania i wdrażania Karty praw podstawowych UE oraz Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, wynikającego z załącznika III. rozporządzenia ogólnego;
- ewentualne wydawanie zaleceń dla IZ, w tym w odniesieniu do środków mających na celu zmniejszenie obciążeń administracyjnych dla beneficjentów.
Skład oraz regulamin Komitetu, a także aktualne informacje na temat posiedzeń i podjętych uchwał: komitet2027.podlaskie.eu.